Hiukkassuodatin ja Egr -huollot ja muutokset

Hiukkassuodatin eli DPF

Diesel autojen hiukkassuodattimet ovat olleet pakollisia EU:ssa vuodesta 2007 lähtien. Suodattimen tehtävänä on suodattaa pakokaasuista haitalliset hiukkaset ja polttaa ne korkeassa lämpötilassa. Suodatin toimii katalysaattorin lisänä, ei sen korvaajana. Hyvin toimiva suodatin lisää auton polttoaineen kulutusta vain vähän. Huonosti toimiva taas lisää polttoaineen kulutusta merkittävästi. Tästä syystä monet autonvalmistajat ovat välttäneet suodattimien käyttöä viimeiseen asti.

Hiukkassuodattimet ovat kuitenkin erittäin vikaherkkiä ja tukkeutunut suodatin voi aiheuttaa moottorivaurion. Hiukkassuodattimen tukkeentuessa, useissa automerkeissä uuden suodattimen vaihtokustannukset uuteen suodattimeen nousevat jopa useisiin tuhansiin euroihin.


Hiukkassuodattimen elinikää voi oma-aloitteisesti pidentää seuraavilla vinkeillä:

1. Pidä huoli että auton moottori lämpeää normaaliin käyntilämpötilaan. Eli toisinsanoen termostaatti on ehjä.

2. Aja välillä pidempiä siirtymiä normaalia pienemmällä vaihteella, jotta Dpf -poltto menee varmasti päälle.

-> Mikäli kuitenkin auto tuntuu tehottomalta, ja hiukkassuodattimen varoitusvalo palaa mittaristossa, ota yhteyttä niin laitetaan asia kuntoon. Tukkeentunella hiukkassuodattimella ajaminen ei ole moottorille turvallista.


Emme ota vastuuta ajoneuvon päästöluokituksen mahdollisesta muuttumisesta.


EGR eli pakokaasujen takaisinkierrätys -järjestelmä

Pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili eli tunnetummin EGR-venttiili on yleisesti pakosarjassa sijaitseva venttiili, jonka avulla kierrätetään osa pakokaasuista uudelleen sylintereihin.

EGR-venttiilin haitat:
- Moottorin karstoittuminen (imusarja, sylinterikannen imukanavat, venttiilin varret, venttiilin lautaset...)
- Sylinterien täyttöasteen huonontuminen (puhtaaseen imuilmaan seostetaan palamiskelvotonta pakokaasua)
- Seoksen hitaampi palaminen (moottorin teho huononee ja polttoaineen kulutus kasvaa)

EGR-venttilin ohittaminen/ns. tulppaaminen itse ei kannata. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa EGR-venttiilin toimintaa valvotaan moottorinohjauksen kautta ja nämä itse tehdyt ns. tulppaukset aiheuttavat vikailmoituksen tai pahimmassa tapauksessa ajoneuvon menemisen vikatilaan.

EGR-venttiilin toimintaa voidaan moottorinohjauksen kautta rajoittaa tai se voidaan halutessa ohjelmoida pois käytöstä kokonaan.

Emme ota vastuuta ajoneuvon päästoluokituksen mahdollisesta muuttumisesta.

Huom! Ei tieliikennekäyttöön! 

QT Performance ei ota vastuuta ajoneuvon päästöluokituksen mahdollisesta muuttumisesta.


Haluan varata ajan ohjelmointiin!

Ole hyvä ja jätä yhteystietosi niin otamme sinuun yhteyttä.