Annatko valelääkärin hoitaa itseäsi?

21.09.2019

Et tietenkään. Haluatko viedä autosi jossa on jopa kymmeniätuhansia euroja kiinni osaamattomalle ohjelmoijalle? Toimijaa valitessasi, varmista aina että laitteet, joilla ohjelmoinnit tehdään ovat virallisia tuotteita, eikä jonkunlaisia kopiota kiinasta. Mikäli ohjelmoinnissa menee jostain syystä jokin "bitti poikittain", ongelmanratkaisu saattaa olla todella hankalaa mikäli tekijältä puuttuu tarvittavat lisenssit ja pahimmissa tapauksissa ammattitaito. Toisena, kysy referenssejä! Mikäli niitä ei ole, pitäisi hälytyskellot soida jossain määrin. Ohjelmointeja voi tehdä joko oikealla tavalla ja asiakkaan toiveiden mukaisesti, jolloin yrityksellä ei ole ongelmaa saada tarvittavia referenssejä tyytyväisiltä asiakkailta. Sinnepäin tehdyt takavalotakuu -ohjelmoinnit harvemmin tuottavat tyytyväisiä asiakkaita.

Tämä 3.0l N57 diesel oli aikaisemmin ohjelmoitu muualla. Asiakas huomasi jälkeenpäin, että auto savuttaa todella paljon täyskaasukiihdytyksessä sekä kulutus on noussut huomattavasti vakioon verrattuna. Useiden yhteydenottoyritysten ja korjauspyyntöjen jälkeen ohjelmoinnin tekijälle, asiakas soitti meille ja kysyi, saatteko te auton kuntoon? Auto otettiin samana päivänä työn alle. Tässä tapauksessa meillä oli aika selkeä ajatus mitä on tehty väärin, ja miten auto saadaan ohjelmoitua ilman savutusta ja suurta kulutusta kuitenkin tehojen pysyessä.

Emme lähteneet korjaamaan autossa olevaa ohjelmaa, vaan pyysimme Alientechin serveriltä kyseisen auton alkuperäisen ohjelman, jonka pohjalle teimme Quantum -ohjelman. Softa autoon ja koeajolle! Täyskaasusavutus lähes kokonaan poissa, auto alkaa vetämään asiakkaan toiveen mukaan jo alle 2krpm tasaisesti sekä tehot ennallaan. Asiakkaan sanoin: "nyt tätä autoa voi kutsua ohjelmoiduksi!" Asiakas ajoi autolla pari päivää jonka jälkeen soitteli ja totesi: "En tiedä uskotko, mutta aiemmin keskikulutus oli todella hankala saada alle 8.5L / 100km, ja nyt se on jo 6.5L / 100km! Moottoritielläkin kulutusviisari on kuuden pinnassa, kun aiemmin se ei mennyt alle 10l!"

Bmw:n M57/N57 -tekniikalla olevista autoista saadaan todella hyvin voimaa ilman 90 -luvulla viritetyn dieselin savutusta.

Kenen sinä annat ohjelmoida autosi?