Nissan R35 GT-R Forged Engine - Stage 1
Kaikkien ei pitäisi rakentaa monimutkaisia ja arvokkaita moottoreita.
Moottorin avaaminen ja syyt remonttiin
Moottori oli aiemmin rakennettu muualla ja kilometrejä oli kertynyt jo n. 60 000. Vuoden vaihteessa 24-25 päätettiin tarkistaa moottorin kunto. Tarkistuksessa selvisi, että männissä oli halkeamia ja useammasta männästä puuttui paloja. Teimme myös muita huomioita, jotka vahvistivat epäilyksemme moottorin purkamiselle. Lisäksi, männät olivat liian pienellä välyksellä takomännille tyypillisesti suurempaa välystä tarvitsevaan käyttöön. Moottoria oli mahdollisesti myös lämmitetty puutteellisesti, mikä lisää riskiä vaurioihin takomännillä ajettaessa.

Uudet osat ja toleranssit
Lohko puhdistettiin, sylinterit kevythoonattiin, jonka jälkeen ne mitattiin ja tilattiin sopivat CP-takomännät sekä Carrillo kiertokanget. Välykset mitattiin ja määriteltiin sopiviksi käyttötarkoitukseen.
Moottorin lohko käytiin läpi myös siltä osin, että uusi Arpin pulttisarja vaatii suuremmat momentit, mikä saattaa soikeuttaa laakeripesiä. (vinkki: yleinen ongelma minkä vuoksi rakennetut GT-R moottorit ei kestä) Syvällisempinä huomioina nostettiin laakerivälysten tarkkuus sekä oikean viskositeetin öljyn valinta. Öljyksi vaihdettiin oikean viskositeetin öljy näille laakerivälyksille, aiemman (väärän) 10W60 öljyn sijaan.

Painotus ja venttiilivälykset
Moottorin tasapainotus tehtiin nyt tarkemmin kuin aikaisemmin: männät, kiertokanget ja niiden yhdistelmät painotettiin samalle tasolle alle puolen gramman tarkkuudella. Tämä vähensi moottorin aiemmin havaittua värinää huomattavasti.
Venttiilivälykset säädettiin vaihtamalla nostajat – Kyiseisessä moottorissa säätö vaatii koko nostajan vaihtamisen, toisin kuin esimerkiksi joissain BMW-moottoreissa.

Kansi, tiivisteet ja nokka-akselit
Kannentiivisteet vaihdettiin alkuperäisiin metallisiin, kannen ja lohkon pinnat planattiin kevyesti. Tämä tuo mukanaan haasteen jakopään palikan istuvuuden kanssa, mutta tähän löytyi ratkaisut ohjureita muokkaamalla. Nokkapyörissä ei ole vakiona säätöä, joten jakoa ei pysty muuttamaan suoraan, mikä voi vaikuttaa nokkien ajoitukseen kannen ja lohkon plaanauksen jälkeen.
Muut päivitykset
- Ahtoputket vaihdettiin virtausoptimoituihin osiin
- Radium Huohotusjärjestelmä
- Ahtimet huollettiin
- Bell housingin laakerit vaihdettiin
- Etuperä huollettiin (laakerit ja stefat)
- Suuttimet tarkistettiin
- Johtosarja uusittiin ja siistittiin
Moottorin speksit
- CP-männät
- Carrillon kiertokanget ja pultit (kiristys venymään, ei momenttiin)
- Vakio kannentiivisteet
- Vakio nokat, vakio ahtimet
Teholukemat ja käyttökestävyys
Viime kesänä autosta mitattiin 720 hv ja 940 Nm. Näihin lukemiin vakio-moottori ei kestäisi luotettavasti, minkä vuoksi takomoottoripäivitys nähtiin välttämättömänä. Tarina jatkuu auton kanssa 1500HP paremmalla puolella.

Yhteenveto
QT Performancen toimintatapa korostaa tarkkuutta ja perusteltuja teknisiä valintoja – erityisesti silloin, kun tavoitteena on yhdistää katu- ja ratakäytössä vaadittava kestävyys sekä suorituskyky. Kaikki osat valitaan mittojen mukaan, suositaan dokumentoitua mittaustekniikkaa sekä painotetaan käyttökokemusten kautta löydettyjä hyväksi havaittuja ratkaisuja.
-QT